Dethleffs

CampingNorge.no

23.11.11

Av: Anne-Vibeke Isaksen Oversettelse/Bearbeiding: Bjørn Lahus Fotograf: Rasmus Schønning
Del

Norge: Campingreise til Nordkapp – del 3 af 3 – Alta - Nordkapp

Denne artikkelen er den siste av tre artikler med reiseskildring av en campingtur fra den svensk/norske grensen ved Svinesund til Nordkapp. Sammen med del 1 – Svinesund til Mo i Rana og del 2 - Mo i Rana til Alta, som bringer oss helt til Nordkapp, er det formodentlig snakk om Europas flotteste kjørestrekning. For mange er det en drømmereise, og med Cabby campingvognen, på ryggen, har vi optimal frihet.

Les Anne-Vibekes Reiseblogg her

Utsikt mot Magerøya

Ankomst til Magerøya

Vi hekter igjen campingvognen på kroken for å kjøre det siste stykket til Nordkapp. Vi er langt mot nord og det ses på naturen. Vi kjører i kupert terreng uten at det er snakk om utpreget fjellkjøring. Vogntoget følger bare med og vi stopper og tar pauser, når det kreves. Reinsdyra legger knapt nok merke til oss – de har det travelt med å dytte innpå så mye lav og mose som mulig. Før de vet ordet av det så er det vinter igjen. Hver gang vi kjører over en bakketopp eller inn i en ny fjord blir vi nok en gang imponert over hvor storslagent det er her – og hvor små vi er. Etter hvert som timene går nærmer vi oss reisens endestasjon: Nordkapp.
Siste etappe går gjennom de mange tunnellene og ikke minst den siste tunnelen Nordkapptunnelen, som er 6875 m lang og åpnet i 1999, så øya Magerøya ble forbundet med resten av Norge.

Honningsvåg – en av verdens nordligst beliggende byer

Honningsvåg - en av verdens nordligst beliggende byer

Vi ankommer til byen Honningsvåg.
Campingplassen Nordkapp Camping AS ligger i utkanten av byen og minner mest av alt om en asfaltert holdeplass med tilhørende toalett- og dusjfasiliteter. Der er også en liten butikk med det mest nødvendige – det meste man kan kjøpe er på boks eller en annen variant med lang holdbarhet. Det beste ved campingplassen er beliggenheten.

Klikk for stort bilde

Knivskjellsodden – Europas virkelige nordligste punkt

Det er en opplevelse på øya Magerøya, som vi har planlagt hjemmefra og som til de grader er målet for hele turen vår; en fottur til Knivskjellsodden, som er Europas nordligste punkt. Det er ikke Nordkapp – og ja, du leste riktig. 200.000 turister besøker hvert år Nordkapp med illusjonen om å ha stått på Europas nordligste punkt. Det har de faktisk ikke.

Knivskjellsodden ligger ca. 1,5 kilometer lenger mot nord og den eneste måten man kan kommer dit er ved å gå de 18 kilometerne, som det er fra parkeringsplassen til spissen av denne landtungen. Det er snakk om lett gange det meste av veien og beregner man åtte timer er man på den sikre siden.

Hele belønningen får vi i form av en imponerende utsikt til Nordkapp

Heldige med været

Vi la ut tidlig om morgenen i duskregn og disig vær, og vi var spent på om vi overhodet ville kunne se hvor vi gikk. De siste to timene går vi hele tiden med utsikt til Nordkapplatået, som også i dag er innhyllet i skyer. Vi er til de grader heldige med været og nyter hvert eneste skritt, som bringer oss nærmere og nærmere målet. Og endelig er vi der – etter 5½ times gange.

Kjempe kongekrabbe

Fuglesafari og kongekrabber ved Gjesvær

På øya Magerøya ligger byen Gjesvær, et lite fiskevær med 120 innbyggere. Om vinteren er det utrolig barskt her – om sommeren valfarter mange hit for å komme på Fuglesafari. Det skal vi også i dag.

Vi kommer veldig tett på selene, som bare blir mer nysgjerrige ved vår tilstedeværelse. Roald tilbyr å bli med ut og fange kongekrabber og det sier vi ikke nei til. Det er 120 meter dypt så det tar litt tid å få opp nettene. Jo mer vi drar i tauet jo mer stiger spenningen og heldigvis er det fangst. Middagen er i boks. Kongekrabbene betraktes som et skadedyr, fordi den spiser alt på sin vei. Med andre ord skal det fanges så mange som mulig.

Hornvika

Hornvika - Nordkapp som i gamle dager

Alle som ville besøke Nordkapp før 1956, da veien ble anlagt, kom hit via sjøveien. Brygga er ikke mye verdt lenger så vi blir fraktet det siste stykket med robåt. I gamle dager var det primært konger og andre prominente personer, som kom hit. Bl.a. den svenske kongen, som var her i 1873 og kongen av Thailand i 1907. De ble satt i land her ved Hornvika og gikk derfra de 307 meterne opp til selve Nordkapp platået. Vi vil gjøre nøyaktig det samme. Hornvika  er et ubeskrivelig sted. Det gamle røde huset og den falleferdige bryggen er et stykke historie – man fornemmer atmosfæren her, i samme øyeblikk som man går i land. Her kan man også skrive i den norske turistforeningens lille bok.

Det er hardt å gå, men humøret er på topp

Bratt, men kort fottur

Der er bare 300 meter opp den smale og bratte stien, der man skal passe godt på. Flere steder ligger det tau, så man kan holde seg fast. Heldigvis er snøen helt borte. Mie og Mathias klarer turen utrolig bra – de begynner å få en del erfaring og så synes de fram for alt at det er morsomt.

De fleste drikker champagne på Nordkapp – jeg tror vi skal ha varm kakao, for det er bare fem grader varmt på denne såkalte sommerkvelden.

utsikt tilbake mot Knivskjellsodden, der vi sto i går

Nordkapp sammen med alle andre

Det er høysesong og det føles som om her er 1 million mennesker (200.000 pr. år) og de skal alle sammen se det samme inne i Nordkapphallen, som er et attraktivt sted, så man unngår det barske været utenfor. Har man tid, kan det anbefales å dra ut hit på formiddagen. Husk varmt tøy, for det er som oftest bitende kaldt. Det er det i dag også og ingen midnattssol. Det er nå femte gang vi er her og vi har sett midnattssol bare en gang.
Har man tid og interesse for det, kan man også besøke:
- Monumentet for Jordens Barn (utenfor)
- Grotten bar – nyt f.eks. champagne og kaviar
- Kapellet og brudesuiten
- Suvenirbutikken – få evt. et diplom

Så går turen hjemover igjen - det har vært en fantastisk reise opp gjennom Norge

Avslutning og hjemreise

Vi har nådd til vendepunktet på vår lange reise og de mange dagene på Magerøya setter vi stor pris på, for det er så unikt på dette stedet og det er synd å kjøre så langt ”bare” for å ta et bilde ved den verdenskjente globusen. Vi vil særlig huske turen for alle de unike naturopplevelsene, det er. Campingvognen har vært perfekt og vært utrolig god å  kjøre.

Mitt aller beste råd til deg, hvis du en gang vil kjøre denne storslagne turen er tid, tid og atter tid. Alt under tre uker er synd og skam.

Reiselogg

Etappe 8
Alta - Honningsvåg: 180 km = tre timer
Campingplass: Nordkapp Camping AS

Tips:
Du skal regne med en gjennomsnittsfart på ca. 60 km/t pga. trafikk og veier. Timene ovenfor er inkl. pauser, men ikke opplevelser langs veien. De fleste stedene er det mulig å stoppe med bil og campingvogn, hvis man ikke har kommet fram til campingplassen.