Dethleffs

CampingNorge.no

16.8.17

Av: Tore Afdal Fotograf: Tore Afdal
Del
 

Under skallet på Concorde

Det er først når man ser hvordan produsenten plukker fra hverandre det splitter nye førermiljøet til en ny Iveco lastebil - at man forstår hele tankegangen bak produktene til Concorde.

Klikk for stort bilde


Det er ikke tilfeldig, det er ikke rimelig - og det er heller ikke fort gjort. Men Concorde har det til felles med Morelo, at de gjør ting grundig. Og det gjør de fra bunnen av.
Det er lett å la seg blende av størrelsen og designet på disse luksus-bobilene, men det er ikke her den viktigste forskjellen ligger. I hvert fall ikke i praksis. Alle Europas bobilprodusenter tetter og lydisolerer overgangen mellom førermiljø og motor så godt de kan, men de går ikke på langt nær så grundig til verks som ”elitelaget” Concorde, Morelo og Phoenix.

Klikk for stort bilde


Perfekt isolering

Hvordan skal man så redusere kuldebroen i torpedoveggen?
Jo, Concorde har en løsning. Den er som sagt ikke enkel, den koster mange arbeidstimer og mye penger, men den er en meget effektiv løsning:
Man fjerner først alt fra karosseriet. Så setter man opp nytt isolerte gulv og isolerte lyddempede vegger uten kuldebro i utelukkende fuktavstøtende materiale.
Gevinsten er ikke bare en støysvak bobil uten kuldebro. Stolene til fører og passasjer kan også plasseres nærmere fronten, og litt mer ut til sidene. Det betyr bedre sikt fra forsetene - og bedre utnyttelse av den innvendige plassen til bo-behov.

Klikk for stort bilde


Oppbyggingen

Concorde bruker Iveco eller Mercedes Atego lastebiler som chassis, og disse produsentene leverer ikke tilpassede chassis til bobilprodusenter - slik som Fiat gjør. Derfor må Concorde demontere store deler av det nybyggede førermiljøet. Mye blir tatt vare på og selges, men store deler skrotes. Da Bobil & Caravan var på besøk hos Concorde stod det flere komplette førerhus på fabrikken til salgs.
Det er mange karosseriforsterkninger som skal til for å bære boenheten på en Concorde. Og en stor avdeling på fabrikken jobber utelukkende med dette. Ikke bare skal karosseriet forlenges for å gi plass til garasjen, utallige støttepunkter til gulvet skrues fast til en solid enhet.

Det slisses inn rør til vannbåren varme, metallplatene er der for å fordele varmen bedre.

Det slisses inn rør til vannbåren varme, metallplatene er der for å fordele varmen bedre.


Håndverk

Min guide på turen er Sabine Baumgartner, som er selger på hovedkontoret til Concorde. Og den detaljkunnskapen hun har om produktene er ikke annet enn imponerende. Det er ingen tvil om at det er et unikt fokus og kunnskapsnivå på nettopp detaljer hos produsenten.
Concorde har automatisert mye av produksjonen av gulv og vegger, men det er uansett betydelige manuelle arbeidstimer som legges ned for å få en komplett bobil ferdig med alle tekniske installasjoner.
Concorde bruker to typer isolasjon i veggene, en hard type som er egnet til å skru i, og en blå type som er rimeligere og lettere. Begge er vannavstøtende og har tilnærmet samme isolasjonsevne. Når det kompliserte puslespillet av en vegg eller et gulv er ferdig limes de sammen - uten kuldebroer. Resten av byggingen er mer tradisjonell, slik man finner det hos alle produsentene. Men det skal sies at kompleksiteten til alle de tekniske løsningene til disse liner-modellene er i en klasse for seg.

Bobil og Caravan
Bli annonsør på www.campingnorge.no
  Glemt passord?
Campingnorge.no
Siste nytt