Dethleffs

CampingNorge.no

26.6.17

Av: Truls Farner
Del
 

Østerrikes Go-Box

Oppskriften på Europas vanskeligste:
Normalt ordnes vegbetaling i bomstasjoner eller ved å kjøpe en vignett for et visst antall dager. Men noen har valgt et mer komplisert system. For eksempel Østerrikes Go-Box.    

Det er kompliserte regler om du skal kjøre på motorveien i Østerrike med en bobil med vekt over 3,5 tonn.

Det er kompliserte regler om du skal kjøre på motorveien i Østerrike med en bobil med vekt over 3,5 tonn.
Fotograf: Tore Afdal


Kun tunge bobiler på motorvei i Østerrike

Fram til flyktningstrømmen østfra startet, var vi vant til at de europeiske grensene kunne krysses nesten uten å legge merke til det. Bortsett fra visse ordninger med avgift for bruk av landets veier. Østerrikes løsning er spesielt, men la oss først gjøre det klart at dette gjelder kun bobiler over 3,5 tonn. Og altså kun ved kjøring på motorveier.

Selve bombrikken ser ut som en helt vanlig brikke.

Selve bombrikken ser ut som en helt vanlig brikke.


Dårlig alternativ

Men de av oss som har prøvd alternative småveier, for eksempel den svingete landeveien fra Innsbruck og sørover over Brenner til Italia, har nok i stigende grad skottet misunnelig opp på de der oppe på motorveien. Her kan man skue nærmest uendelige broer som slynger seg oppover dalen høyt der oppe.
I utgangspunktet er Go-Box en sak lik våre brikker til å feste i bilen. Enklest er det å kjøpe den på grensen, det koster 80 euro, fem for leie av brikken og 75 i forskuddsbetaling for kjøring. Ved utreise får du tilbake de fem pluss det som evt. er igjen av de øvrige pengene.

Komplisert

Men så har østerrikerne funnet ut at avgiften bør differensieres etter hvor miljøvennlig bilen er. Dette deles opp i emisjonsklasser, et EU-system hvor fire, fem og seks er de beste. Dette systemet kjenner vi fra Tyskland der bilen utstyres med vignetter: Røde, gule eller grønne etter hvilken klasse de tilhører. For å kjøre inn i sentrum av diverse tyske byer, kreves at bilen tilfredsstiller en klasse som vises av fargen på vignetten (klistremerke på ruten). Men om du allerede har plassert bilen i riktig klasse i Tyskland gjelder ikke dette i Østerrike.
Du må gå inn på nettsiden til Go-Box (www.go-maut.at) og søke om dette minst 14 dager før du ankommer landet. Send med kopi av vognkortet. Ved ankomst på grensen vil man kunne gå inn i datasystemet og finne søknaden din på alle grenseoverganger. Og du kan bestille ”boxen” med det antall euro du ønsker og som du mener går med på turen.

Beregne avgiften

Går du inn på nettsiden deres, kan du beregne kostnaden ved hjelp av en kalkulator, om du har bestemt deg for reiserute.
Go-Box får du nå tak i på alle grenseoverganger, se etter navnet på skilt. Det er åpent hele døgnet, og de skal etter sigende ikke kunne gå tomme. Noen steder kan du finne en automat, der kan du bruke kortet og når dette er registrert vil det også trekkes det overskytende om du bruker mer enn de 75 euro som inngår i grunnbeløpet. Ved utreise returnerer du brikken på vanlig måte.
De fleste av oss vil nok hente ut brikken på grensen og så stort sett bruke landeveien, da ser du mest av omgivelsene.

Slik ser vignettene ut for en bobil under 3,5 tonn, fra Slovenia og Østerrike.

Slik ser vignettene ut for en bobil under 3,5 tonn, fra Slovenia og Østerrike.
Fotograf: Tore Afdal


Under 3,5 tonn

Er bilen under 3,5 tonn må du også stoppe på grensen om du ønsker å benytte motorveiene. Da kjøper du en vignett som har gyldighet en viss tid, 10 dager eller to måneder, og kan kjøre så mye du vil i denne tiden uten merkostnader.
Systemet med Go-Box har en parallell i Tsjekkia og Slovakia.

Bobil og Caravan
Bli annonsør på www.campingnorge.no
  Glemt passord?
Campingnorge.no
Siste nytt